Vitajte na stránke www.autoplatz.sk, dnes je 16. november 2019

picture059Viete, že palubná doska automobilu zaparkovaného na slnku dosahuje teplotu až 80 oC? Pokojne by ste si na nej mohli uvariť čaj či zohriať vodu na instantnú polievku. Autu je to takpovediac jedno, ale čo váš organizmus? Ten reaguje na vysokú tepelnú záťaž veľmi intenzívne.

Ako sa ubrániť teplu bez klimatizácie?

  • auto sa snažte zaparkovať vždy v tieni
  • počas dlhodobého parkovania použite termoizolačnú clonu na prednom skle
  • pred nastúpením do prehriateho auta otvorte všetky dvere a spustite ventilátor, aby z prehriateho interiéru a rozvodov odišiel horúci vzduch
  • prehrievaniu môžu čiastočne brániť aj špeciálne okenné fólie, tenké fólie zadržia 50, stredné 55 a najsilnejšie až 65% slnečného žiarenia, dokážu tiež pohltiť až 95% percent škodlivého UV-žiarenia

Už pri teplote okolo 30 oC, ktorá je v prehriatom vozidle bežná, sa po deväťdesiatich minútach jazdy skracuje reakčný čas o 65 percent. Je to stav porovnateľný s účinkom, ktorý vyvolá 0,5 promile alkoholu v krvi. Srdcová frekvencia môže stúpnuť až na 125 úderov za minútu. Výsledok sa dostaví napríklad v podobe trasenie rúk a zhoršenia dýchania.

 
 picture0011

 

FÓLIE CHRÁNIA AUTO PRED SLNKOM I ZLODEJMI 

Spotené telo, teplota ako v saune, rozpálený interiér, ktorý „kúri“ ešte desiatky minút po vyštartovaní. Pocit, ktorý po nasadnutí do auta zaparkovaného na pražiacom slnku dôverne pozná každý z nás.  Tí šťastnejší sa schladia klimatizáciou, no i tá dostane poriadne zabrať. Pomerne lacným, i keď nie dokonalým riešením sú solárne autofólie.

Okrem udržiavania nižšej teploty v interiéri šetria aj palivo tým, že klimatizácia môže byť pustená na nižší výkon. Fólie dokážu zadržať až 99% ultrafialového žiarenia. Odrážaním slnečnej tepelnej energie fólie okrem zníženej vnútornej teploty chránia interiér pred vyblednutím. Čím sú tmavšie, tým viac tepla a slnečného žiarenia zachytia. Musia však byť opticky bezchybné, aby nedeformovali výhľad z vozidla.
Fólie majú svoj význam aj pri dopravnej nehode. Sklo, ktoré vyletí z rámu či z dverí, sa totiž neroztriešti, ale vďaka fólii zostane po popraskaní v jednom celku. Zníži sa tým pravdepodobnosť zranenia cestujúcich. Treťou výhodou je, že chránia interiér pred zvedavými očami zlodejov.

 Autofólie, predávané na Slovensku, musia byť schválené štátnym dopravným úradom Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Každé okno, na ktorom je fólia namontovaná, musí byť označené certifikačnou nálepkou, obsahujúcou typové číslo fólie. Nálepka nesmie byť oddeliteľná, musí byť teda nalepená pod fóliou. K fóliám dostane majiteľ vozidla osvedčenie vo forme kartičky, ktorú musí nosiť so sebou. Polícia totiž pri cestnej kontrole vyžaduje jeho predloženie. Každé osvedčenie má jedinečné číslo, pod ktorým je vozidlo evidované v montážnej firme i u distribútora. Doklad okrem čísla obsahuje evidenčné číslo vozidla, označenie výrobcu fólií, pečiatku montážnej firmy, dátum montáže a typy fólií použitých na zadnom a bočných oknách. 

 

 

picture002  

Autofólia sa môže namontovať na okná od B-stĺpika vozidla smerom dozadu, lepené zadné sklá sa pritom nemusia vyberať.   

picture003

Fólia sa najskôr vymeria a nahrubo oreže.    

picture004

Teplým vzduchom sa tvar prispôsobí oknu, na ktoré sa bude lepiť, potom sa oreže do definitívneho tvaru.

picture005

Pred lepením sa okno zvnútra dôkladne vyčistí, nasleduje nastriekanie antistatickým sprejom.

picture006

Fólia sa lepí na mokré sklo, aby sa dala presne uložiť. Vytláčaním vody sa vyhladí a definitívne prilepí.

 

 

 LEGISLATÍVA A POUŽITIE AUTOFÓLII V SR

Výhľad vodiča upravujú smernice č. 77/649/EHS a č. 71/127/EHS a predpisy EHK č.43 a č.46. Výhľad z miesta vodiča musí byť zabezpečený za každých prevádzkových a poveternostných podmienok.  Podľa nich sa nepovoľuje použitie autofólií na predných bočných sklách a na čelnom skle automobilu. Povoľuje sa však ich použitie na zadné bočné sklá a na zadné sklo automobilov triedy M1 a N1.   

Posudzovanie zatemňovacieho pásu na čelných sklách vozidiel
Posudzovanie zatemňovacieho pásu na čelných sklách vozidiel podľa odseku č. 5 písm. a) predpísaných podmienok v kontrolnom úkone č. 514 (Okno - zasklenie) 
Zatemňovací pás na čelných sklách vozidiel sa pri technických kontrolách posudzuje podľa odseku č. 5 písm. a) predpísaných podmienok v kontrolnom úkone č. 514 (Okno - zasklenie).
Ak je zatemňovací pás vytvorený (napríklad tónovaním) priamo pri výrobe čelného skla, ktoré je schválené, potom sa považuje aj zatemňovací pás za schválený, pretože sklo bolo schválené ako celok, vrátane zatemňovacieho pásu.
Ak je zatemňovací pás vytvorený na skle dodatočne nalepením fólie, použitá fólia musí plniť všetky podmienky definované v paragrafe 4 ods. 3 písm. a) vyhlášky MDPT SR č. 464/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov. Použitá fólia musí byť schválená a opatrená schvaľovacou značkou pridelenou MDPT SR.
Ak je zatemňovací pás vytvorený dodatočne aplikovaním akejkoľvek látky na povrch skla, musí takáto úprava rovnako plniť všetky podmienky definované v paragrafe 4 ods. 3 písm. a)vyhlášky MDPT SR č. 464/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Pokiaľ sa pri technickej kontrole zistí, že vyhotovenie zatemňovacieho pásu neplní niektorú z uvedených podmienok, tento stav sa označí vážnou chybou (stupňa B) v kontrolnom úkone č. 514 (Okno - zasklenie) a vozidlo sa vyhodnotí len ako dočasne spôsobilé na prevádzku na pozemných komunikáciách.    

 

Informácie k upevňovaniu bezpečnostných fólií
Informácie k upevňovaniu bezpečnostných fólií na zasklené plochy vozidla podľa vyhlášky MDPT SR č. 464/2009 Z. z. v znení vyhlášky MDPT SR č. 71/2010 Z. z. 
Použitie bezpečnostných fólií bolo dosiaľ podľa paragrafu 4 ods. e) vyhlášky MDPT SR č. 464/2009 Z. z. povolené len na sklách v ložnom priestore vozidiel kategórie N. Vyhláška v platnom znení, po novelizácii vyhláškou MDPT SR č. 71/2010 Z. z., s účinnosťou od 10. marca 2010 už umožňuje použiť bezpečnostné fólie proti prerazeniu skla na zasklených plochách vozidiel kategórie M1 a N okrem čelného skla. Touto zmenou však nie je umožnené použitie iných ako čírych bezpečnostných fólií na predných bočných sklách vozidla. Ak bezpečnostná fólia nie je číra, vzťahuje sa na ňu aj písm. b) paragrafu 4 vyhlášky č. 464/2009 Z. z., a takáto fólia nemôže byť použitá na čelnom skle ani na predných bočných sklách vozidla.

 

TIP - KONFIGURÁTOR NA AUTOFÓLIE

http://www.skyfol.com/sk/automobilove/konfigurator

Zdroj: www.testek.sk, www.obroda.sk

Autoplatz na Facebooku

Parkovacie senzory

Parkovacie senzory slúžia na uľahčenie a jednoduchšie parkovanie. Montujú sa do zadného nárazníka, snímače sú zapustené, nevyčnievajú. Pre indikáciu vzdialenosti od prekážky Vám akustickou signalizáciou alebo vizuálne zobrazí dané prostredie na LED pripadne LCD display. Senzory sa aktivujú po zaradení spiatočky vo vozidle.

Čítať ďalej...

Magicar

Autoalarmy sú asi najznámejšou a najpoužívanejšou formou zabezpečenia automobilov. Ich úlohou je informovať okolie, alebo priamo majiteľa (dvojcestné alarmy), že sa s autom deje niečo nekalé. Dvojcestný autoalarm Vám prinesie vysoký stupeň ochrany Vášho majetku a pohodlie zároveň. Pri výbere najvhodnejšieho modelu Vám radi poradíme.

Čítať ďalej...

Autoalarm

Mnohí z nás to už zažili. Chceme odísť, prídeme k autu a zistíme, že sme mali "nepozvanú návštevu". Pokiaľ máme šťastie. Pokiaľ nie, môžeme nájsť už len prázdne parkovacie miesto. V dnešnej dobe je autoalarm slúžiaci ako ochrana automobilu nutnosťou.

Čítať ďalej...